Εμπορευματικά Κέντρα και Φυσικό Διαδίκτυο, Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας, 10 Δεκεμβρίου 2012

 

ADRIAMOS MEETING

IGOUMENITSA, GREECE, 10 December 2012

Ιωάννης Σιαμάς

Εμπορευματικά Κέντρα και Φυσικό Διαδίκτυο

 

Για την παρουσίαση: http://www.peed.gr/library/olig_PPT_2012_presentation.pdf

 

Εισαγωγή

Ευχαριστώ για την πρόσκληση. Είναι η πρώτη φορά που ομιλώ στον τόπο καταγωγής μου και θέλω να επισημάνω ότι είναι το μοναδικό ΕΚ στην Ελλάδα, αυτό της Θεσπρωτίας που διατηρείται στην επικαιρότητα και έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση μελετών. Όλα τα υπόλοιπα είναι στάσιμα. Αυτό δείχνει και την αδυναμία δημιουργίας συστήματος μεταφορών στη χώρα και της ένταξής μας σε παγκόσμια δίκτυα εφοδιασμού.

2. Outline

2. Σήμερα, Θα μιλήσουμε για

  • Δίκτυο Logistics,
  • Τους Κύριους συμμετέχοντες στην Εφοδιαστική Αλυσίδα
  • Τη Συστημική Προσέγγιση που πρέπει να έχουν τα μεταφορικά μέσα.
  • Τον Προσανατολισμό στόχευσης της πελατείας για τα Ελληνικά Λιμάνια
  • Άξονας Προτεραιότητας Νο 7
  • Εμπορευματικά Κέντρα
  • Δίκτυο TEN-T & MOS για το 2020
  • Λίγα λόγια για το Εμπορευματικό Κέντρο Θεσπρωτίας και για τη θέση του
  • Και θα κλείσουμε με τα Συμπεράσματα

3. Logistics Network

3. Αναλυτικά, για να έχουμε Logistics πρέπει να έχουμε:

  • Ροές
    • Εμπορευμάτων, Αγαθών ή Ενέργειας (η ενέργεια είναι κάτι που δε συζητείται, αλλά αποτελεί πάντοτε ένα θετικό ενδεχόμενο).
      • Υπάρχουν οι ροές αυτές ή
      • Θα πρέπει να τις προσελκύσουμε και να μαγνητίσουμε άλλες σημερινές ροές.
  • Πληροφορίες
    • Δηλαδή Συνολική Κεντρική Οργάνωση
  • Κεφάλαια
    • Χρηματικά, γιατί θέλουμε σταθερότητα
    • Ανθρώπινο, θέλουμε εξειδίκευση και κατάρτιση
  • Όλα αυτά κάτω από συγκεκριμένες διαδικασίες:
    • Κάτω από την πρακτική του ιδιωτικού τομέα
    • Με συστημικό τρόπο ως κύκλωμα
  • Μέσα από ένα φυσικό διαδίκτυο ->
    • Επικοινωνιακών καναλιών,
    • Καναλιών Μεταφοράς,
    • Με κόμβους Υψηλής Δυναμικότητας.

Ας μην ξεχνάμε ότι τα Logistics είναι μια υποστηρικτική διαδικασία, που για τη χώρα μας διενεργείται σε περιβάλλον:

  • Χαμηλής έντασης βιομηχανοποίησης ->
  • Που λειτουργεί κύρια με τον εμπορικό του χαρακτήρα
  • Με στόχους που δεν έχουν γίνει ξεκάθαροι, όπως πύλης εισόδους ή διαμετακόμισης (Gateway or transshipment as target),
  • Που τελικά καταλήγει σε Logistics Τρίτων (Third party Logistics)

4. Key SC Stakeholders

4. Οι πρωταγωνιστές σε αυτήν το κύκλωμα είναι πέρα από τον καθαρά δημόσιο τομέα και τις τράπεζες

  • Διοίκηση
  • Οδικοί μεταφορείς και οδηγοί
  • Μηχανοδηγοί
  • Πιλότοι, Ναυτιλία
  • Μεταφορικοί και Ναυτιλιακοί Όμιλοι  (Θέλουμε αυτούς με το μεγάλο μεταφορικό έργο, τους  μεγάλους παίκτες)
  • Διαμεταφορείς και Πράκτορες
  • Εκτελωνιστές
  • Φορτοεκφορτωτές και Χειριστές ανυψωτικών / γερανών

5. Systemic Approach

5. Για να έχουμε Συστημική Προσέγγιση χρειάζεται όλοι όσοι αναφέρθηκαν να λειτουργήσουν σε μια

  • Συστημική πλατφόρμα μεταφοράς, με ένα παρατηρητήριο.
  • Να Διαχειριστούμε την κυκλοφορία
  • Να Διαχειριστούμε τη ζήτηση,
  • Τα μέσα και οι υποδομές να λειτουργούν συμπληρωματικά και με Επιχειρηματική Συμπεριφορά
  • Εξωστρεφής Ανταγωνιστικότητα
  • Συμμετοχή στο Διεθνές Φυσικό Διαδίκτυο
  • Ανταγωνιστικότητα Δικτύων

6. Road

6. Target Road

Πού πρέπει να στοχεύσουμε; Ποιος πρέπει να είναι ο ρόλος μας στο φυσικό διαδίκτυο. Με ποιους πρέπει να συνεργαστούμε, ώστε να λειτουργήσει το φυσικό διαδίκτυο; Πόσο αξιόπιστοι θα είμαστε για να το κάνουμε;

Σε ότι αφορά τις οδικές μεταφορές, μέσω του άξονα προτεραιότητας 7.

Υπενθυμίζω ότι τα έμφορτα φορτία κινούνται κύρια από την Ανατολή προς τη Δύση και δύσκολα θα εμπλακεί η Ηγουμενίτσα στο σενάριο αυτό. Αντίθετα, υπάρχει το σενάριο της επιμέρους τροφοδοσίας από τη Δύση προς την Ανατολή που θα αναφερθεί πιο κάτω, καθώς και η ανάπτυξη του nearshoring (κοντινής τροφοδοσίας).

Στοχεύουμε, λοιπόν, σε όλα τα κράτη που εξυπηρετεί ο άξονας.

7. Rail

7. Target Rail

Σε ότι αφορά τα σιδηροδρομικά, η συμφωνία μεταξύ Cosco, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Hewlett Packard αποτελεί το καλύτερο παράδειγμα συστημικής προσέγγισης. Πρώτα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι η συμφωνία ξεκίνησε επειδή πρώτιστα ήρθε στην Ελλάδα η Cosco.  Ακολούθως ζητήθηκαν:

  • Συνεργασίες προώθησης των εμπορευμάτων από μεταφορείς, είτε οδικούς είτε σιδηροδρομικούς που στην περίπτωσή μας είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
  • Τρόποι ανάπτυξης νέων διόδων φυσικού διαδικτύου μέσω του Πειραιά.
  • Εξυπηρετήσεις των πελατών της, λειτουργώντας ως διαμεταφορέας για τις χερσαίες διόδους.

Αναπτύσσουμε λοιπόν στρατηγική συμμαχία, ή καλύτερα ζητούμε πάση θυσία να είμαστε μέλος μιας αξιόλογης στρατηγικής συμμαχίας.

Τα οφέλη που θα προκύψουν από την πρώτη φάση συνεργασίας θα είναι περιορισμένα μιας και θα δρομολογηθούν 2 συρμοί την εβδομάδα προς τη Σλοβενία.

Θα ωφεληθούν:

  • Το λιμάνι εισόδου
  • Μεταφορά
  • Επιτάχυνση των υπό ολοκλήρωση υποδομών
  • Μεταποίηση που θα προσδώσει προστιθέμενη αξία
  • ΦΠΑ (εκεί κολλάει και η ελληνοποίηση των εμπορευμάτων της HP γιατί φοβούνται ότι δε θα τους επιστραφεί το ΦΠΑ της εισαγωγής)

 

Τα Προβλήματα είναι ότι:

  • το δίκτυο έχει πεπερασμένη χωρητικότητα (capacity) που για να αυξηθεί θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα ασφαλούς αύξησης της ταχύτητας, δηλαδή ολοκλήρωση υποδομών γραμμής
  • Η απόδοση του συστήματος θα έλθει με την αύξηση του μεταφορικού έργου, δηλαδή με την απορρόφηση όλου του φορτίου της HP προς Σλοβενία
  • Θεωρούμε ότι ανοίγει ο δρόμος για την έλευση κι άλλων εταιριών κύρια υψηλής τεχνολογίας που θα επιζητούν τη μείωση κόστους
  • Αναμένουμε τη δρομολόγηση τακτικού δρομολογίου εμπορευματικού συρμού από την Αθήνα προς τη Θεσσαλονίκη
  • Και φυσικά για να διατηρηθούν αυτά χρειάζεται αξιοπιστία, αλλιώς θα χαθεί για πάντα η ευκαιρία διαμετακόμισης

8. Greek Ports


8. Ελληνικά Λιμάνια

Τα ελληνικά λιμάνια λειτουργούν ανταγωνιστικά μεταξύ τους.

Συγκεκριμένα τα λιμάνια

  • Ηγουμενίτσας
  • Πατρών
  • Αστακού (ΑΚΑΠΟΡΤ)

Ελέγχονται από το μέτοχό τους (πριν το δημόσιο, τώρα το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων) και το ιδιωτικό από το μέτοχό του. Άρα ανταγωνίζονται μεταξύ τους και όχι με τα λιμάνια του εξωτερικού.

Αλλά τα λιμάνια, ιδιαίτερα αυτό της Ηγουμενίτσας, έχουν ιδιαίτερο ρόλο και στην Περιφερειακή Ανάπτυξη της περιοχής.

Η Ήπειρος ως η φτωχότερη περιφέρεια της Ευρώπης διαθέτει ελάχιστους βιομηχανικούς και αγροκτηνοτροφικούς πόρους, λιμάνι εισροής χρήματος και διακίνησης εμπορευμάτων και οδικές διόδους με το Νότο και την Ανατολή, ως βασική πύλη διακίνησης τουρκικών οχημάτων. Ελπίδα διασφάλισης της ανάπτυξης και της ευμάρειας της Ηπείρου αποτελεί το λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Ως πηγή παραγωγής υπηρεσιών και μέσο εισροής χρήματος στην τοπική κοινωνία, δε θα πρέπει να ελέγχεται μεμονωμένα και κατ’ επέκταση θα πρέπει να λογίζονται και οι επιδράσεις μιας ιδιωτικοποίησης στην τοπική οικονομία, χωρίς να υπάρχει αρνητική προδιάθεση. Πρόκειται για την κινητήριο δύναμη της τοπικής κοινωνίας που λειτουργεί βάσει της ύπαρξής του στην περιοχή.

 

Αλλά και τα λιμάνια συνδυαστικά, δε λειτουργούν με συμπληρωματικό τρόπο και συνεπώς δεν είναι συστημικά και δεν ανταγωνίζονται λιμάνια του εξωτερικού και διαδρόμους.

Θέλουμε λιμάνια ως πύλες εισόδου ή διαμετακομιστικά λιμάνια;

Πύλες Εισόδου

9. ΤΕΝ-Τ

Για τις μεν πύλες εισόδου, είναι συγκεκριμένες οι πιο πρόσφορες πύλες. Αφορούν τη Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Τουρκία και χωρών της Μαύρης Θάλασσας.

Για τη διαμετακόμιση πρέπει να συνυπολογίσουμε ότι τα μεγάλα πλοία που διέρχονται από τη Μεσόγειο δεν ξεπερνούν τον 38ο παράλληλο με αποτέλεσμα τα πιο βόρεια λιμάνια να τροφοδοτούνται με feeders.

 

9. TEN-T

Εδώ βλέπουμε τον 38ο παράλληλο που χωρίζει τη δυνατότητα κίνησης των μεγάλων πλοίων.

10. Freight Villages

10. Εμπορευματικά Κέντρα

Στην Ιταλία: Από το 1960 που δημιουργήθηκαν τα πρώτα ΕΚ με επιδότηση 100%, υπήρχε στο χωροταξικό σχεδιασμό η Αγροτοβιομηχανική Ζώνη. ΖΑΙ. Αναπτυσσόταν η βιομηχανία, υποστηριζόταν από Εμπορευματικά Κέντρα (που εντάσσονταν στις ίδιες χρήσεις γης), από Υποδομές Μεταφορών και το βασικότερο, ΥΠΗΡΧΕ η δυνατότητα επέκτασης των ΕΚ προς τις αγροτικές περιοχές.

Γιατί δεν έγιναν στην Ελλάδα;

 

Στην Ελλάδα: Υπάρχει πέρα από τη βιομηχανική χρήση, η χρήση χονδρεμπορίου στην οποία εντάσσονται γενικά τα ΕΚ.

Η χρήση χονδρεμπορίου, όμως είναι πιο κοντά στις αστικές παρά στις βιομηχανικές χρήσεις. Όσο για τις αγροτικές που είναι οι πιθανές επεκτάσεις των σχεδίων πόλεων, αντιμετωπίζονται ακόμα και σήμερα ως θέσεις που δύσκολα μεταβάλλεται η χρήση τους ανεξάρτητα από την παραγωγικότητά τους. Τις αγροτικές περιοχές τις διατηρήσαμε για να διατηρήσουμε τις επιδοτήσεις την περίοδο 1981-1999 και να διατηρηθεί σε υψηλές τιμές το Real Estate. Αυτή η κακή αντιμετώπιση έφερε τη χωροταξική στασιμότητα στην Ελλάδα. Αναπτυχθήκαμε με αυθαίρετες διαδικασίες, χάσαμε τις υποδομές με τα σημερινά αποτελέσματα.

Πρέπει να καταλάβουμε ότι επενδύσεις και χωροταξία είναι απόλυτα συνδεδεμένες.

Αλλά, γιατί είναι σημαντικά τα ΕΚ;

Είναι Υψηλής δυναμικότητας ιδιωτικές επενδύσεις με εξειδικευμένες υποδομές, για την εξυπηρέτηση ενός κόμβου. Είναι χώροι αναμονής φορτίων και ισορροπημένης διοχέτευσης της μεταφορικής ζήτησης.

Η δημιουργία του έχει μεγάλη σημασία γιατί αναδεικνύει την ύπαρξη μεταφορικού έργου. Η Πρόσβαση στα δίκτυα μεταφορών και μετέπειτα στο Physical Internet είναι απαραίτητη προϋπόθεση.

Δημόσια, Ιδιωτική ή Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα;

Οι οικονομοτεχνικές μελέτες δείχνουν ότι το μέγεθος μιας τέτοιας επένδυσης δεν είναι κερδοφόρος όταν γίνεται στο 100% ιδιωτικά. Παράλληλα δεν έχει καμία αξία να γίνει στην ιδιωτική οικονομία και ανταγωνιστικότητα ένα δημόσιο ΕΚ. Η σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα είναι η πιο πρόσφορη λύση. Για τη σημερινή Ελλάδα η συνεισφορά της μπορεί να ολοκληρωθεί με την παραχώρηση γης για μεγάλο χρονικό διάστημα, αφήνοντας το επιχειρησιακό κομμάτι στους ιδιώτες. Παράλληλα, δίδεται ένα πολύ μεγάλο όπλο στην Εταιρία του ΕΚ, αυτό των απαλλοτριώσεων σε γειτονικές περιοχές.

11. Geophysical Map

11. Γεωφυσικός Χάρτης

Ας έρθουμε στην Περιφέρεια Θεσπρωτίας.

Αν κοιτάξουμε το γεωφυσικό Χάρτη της περιοχής θα δούμε ότι 2 είναι πιο κατάλληλες περιοχές. Τα 2 μεγάλα πλατώ (οροπέδια) της Γκρίκας-Ψάκας και του Νεοχωρίου Παραμυθιάς. Η περιοχή Βασιλικού ούτε καν επιλέγεται.

12. Earth Map

12. Φωτογραφικός Χάρτης

Αν παρατηρήσουμε τη φωτογραφία της περιοχής θα δούμε ότι η περιοχή της Γκρίκας-Ψάκας καθώς και του Νεοχωρίου ήδη χρησιμοποιείται με διάφορες χρήσεις γης, ενώ η περιοχή Βασιλικού, είναι διαμορφωμένη.

 

Σημειώστε, ότι δε συζητείται εκ νέου ο εγκιβωτισμός του λιμένα και η θαλάσσια επέκτασή του.

13. Urban Plan Igoumenitsa

13. Πολεοδομικό σχέδιο Ηγουμενίτσας

Εδώ βλέπετε το Πολεοδομικό σχέδιο της Ηγουμενίτσας. Σημειώστε ότι και εδώ το ΕΚ ανήκει στην ευρύτερη χονδρεμπορική ζώνη.

14. Location

14. Χωροθέτηση

Ας δούμε τη διαφοροποίηση των περιοχών

Ηγουμενίτσα. Ευρωπαϊκές Μελέτες

Χρηματοδοτούνται σήμερα οι αναγκαίες μελέτες για την ίδρυση του ΕΚ. Πέρασε στο ΓΠΣ, έχει κάτι που δεν έχει άλλη περιοχή στην Ελλάδα εκτός του Θριασίου Πεδίου. Όλες οι υπόλοιπες έχουν στοιχεία από τον 1ο επίπεδο του Γενικού Χωροταξικού καθώς και το 2ο επίπεδο του Ειδικού χωροταξικού Βιομηχανίας ή τα Περιφερειακά Χωροταξικά.

 

Παραμυθιά. Υπουργείο Εσωτερικών Θησέας (όπου εντάχθηκαν οι μελέτες σκοπιμότητας για τις περιοχές Αλεξανδρούπολης, Ιάσμου, Βώλακα, Παραμυθιάς, Μενεμένης, Πολυκάστρου). Όμως οι μελέτες σκοπιμότητας προϋποθέτουν σύμφωνα με το νόμο «επιδότηση».

Σε περίπτωση μη επιδότησης, η μελέτη σκοπιμότητας δεν είναι απαραίτητη για την αδειοδότηση.

Αυτό σημαίνει ότι ασχοληθήκαμε με τη σκοπιμότητα για να αποδείξουμε μεταξύ μας ότι είναι σκόπιμη η ίδρυση, άρα απευθυνόμαστε στο δημόσιο, τη στιγμή που δεν υπάρχουν απορροφήσιμοι πόροι.

Επίσης, δεν αποτυπώθηκε στο ΓΠΣ κάποια θέση για ΕΚ. Δε διεύρυνε τον πυρήνα της, λειτούργησε κεντρικά με κριτήρια μεγάλης πόλης, όμως αντί να αποτυπώσει θέση ΕΚ, αποτύπωσε θέσεις αστικού πράσινου και ιδιωτικών σχολείων.

Μελέτες έχουμε κάνει όλοι. Είναι άλλο το παραδοτέο (τα deliverables) κι άλλο η εφικτότητα ή η πραγματοποίηση που είναι πολιτική επιλογή που εκφράζεται μέσω του ΓΠΣ.

Πρέπει να σημειωθεί ότι το ΕΚ που μελετάται ή μελετήθηκε, δεν υπόκειται σε επιδότηση κατασκευής. Πρόκειται για επιλογή Σ.Δ.Ι.Τ. PPP και το σημαντικό για τη Θεσπρωτία είναι να βρεθούν τα κεφάλαια. Μεταξύ των δύο περιοχών υπάρχει ένταση. Μακάρι να ολοκληρωθεί σε κάποιο σημείο! Είναι βέβαιο ότι το εργατικό δυναμικό της Θεσπρωτίας παρότι θα εκπαιδευτεί, δεν επαρκεί για τη λειτουργία του. Κι αν υπάρχει φόβος, ανάμεσα στην Ηγουμενίτσα και την Παραμυθιά, ας είναι και 50-50 οι προσλήψεις μεταξύ των περιοχών. Είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν κενά.

 

Τι σημαίνουν αυτά;

  • Ευκαιρίες που χάθηκαν
  • Χαμηλή ανταγωνιστικότητα
  • Ανυπαρξία συστήματος εφοδιασμού
  • Χαμηλές ξένες επενδύσεις

15. Conclusions


15. Συμπεράσματα

  • Εστίαση στο μεταφορικό σύστημα και στην ταχύτητα του φορτίου κι όχι του μέσου, δηλαδή συστημική αντιμετώπιση
  • Συνέργειες με λιμάνια τροφοδοσίας και λιμάνια προς τροφοδότηση (feeder)
  • Ενίσχυση των τάσεων της κομβικής ανάπτυξης
  • Συγκέντρωση όλων των υπηρεσιών σε ενιαίο σύστημα καταγραφής
  • Στρατηγικές συμφωνίες για μίσθωση προτεραιότητας στους ενδιάμεσους σταθμούς (να εξασφαλίσουμε την προώθηση του φορτίου).
  • Συμπληρωματικότητα των ελληνικών λιμένων
  • Εξωστρεφής Ανταγωνισμός
  • Να εξασφαλίσουμε αποτελεσματικότητα και αξιοπιστία

Σας ευχαριστώ

 

 

 

 
 
 
Αναζήτηση μεταφορικής εταιρείας

Επιλέξτε την πόλη που βρίσκεστε και την πόλη που θέλετε να στείλετε εμπορεύματα για να εμφανίσετε λίστα με τους αντίστοιχους μεταφορείς-μέλη της ΠΕΕΔ

ΑΠΟ

  

ΠΡΟΣ

  

 
 

 
 
Είσοδος μελών



Ξέχασα τα στοιχεία μου
 
 
Έρευνα
Τι γνώμη έχετε για το νέο site της ΄Ενωσης ;


 
 
Εγγραφή στο newsletter

 
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΔΙΑΜΕΤΑΦΟΡΑΣ (Π.Ε.Ε.Δ.)
Κοζάνης 25, 11855 Βοτανικός, Αθήνα
Τηλέφωνο: 210 3238238, 210 3253235, Fax: 210 3254077, Email: info@peed.gr, Website : http://www.peed/gr